Nu toţi antreprenorii români învaţă din experienţele şi greşelile lor sau ale altora. De multe ori la baza acestui lucru stă o educaţie financiară precară. Studiile realizate pe insolvenţa a peste zeci de mii de companii marchează 9 motive principale pentru eşec:
- Controlul deficitar de cash flow – entuziasmul unui business nou îi determină pe majoritatea dintre antreprenori să nu ţină o evidenţă clară asupra cheltuielilor proprii, deci a situaţiei financiare reale pe care o au. Mulţi nu fac acest lucru din lipsa unei educaţii financiare sau contabiliceşti. Un expert contabil care să poată sfătui nu este opţional într-o firmă, ci este esenţial.
- Branding – majoritatea nu acordă suficientă importanţă acestui aspect. Să îţi înfiinţezi un business cu un nume deloc uşor de reţinut şi să nici nu îl poziţionezi clar în piaţă, este o altă greşeală care te împiedică să fii top of mind, pe nişa de business aleasă.
- Autosuficienţa – pe parcurs ce lucrurile încep să mişte majoritatea antreprenorilor cred că implicarea lor poate fi mai mică, însă în realitate lucrurile nu stau deloc aşa. Ideal este să stai în permanenţă cu ochii pe competiţie, pe piaţă şi în permanenţă să îţi cauţi parteneri către care să poţi externaliza procesele care îţi consumă prea mult timp / migăloase.
De exemplu, dacă ai decis pentru un business cu produse din China, pentru care vei avea stocuri, poţi alege să externalizezi serviciile de fulfillment în România către o companie dedicată. Dacă nu vei pierde din timpul tău pe lucruri care nu aduc efectiv profit sau clienţi, vei avea cum să te concentrezi pe promovarea business-ului astfel încât să fii vizibil în piaţă. În plus, nu uita că timpul tău costă bani de asemenea.
- Neurmărirea trendurilor şi a preferinţelor clienţilor – multe business-uri nu urmăresc review-urile de la propriile produse. Comentarille şi review-urile clienţilor ar trebui să fie primul semnal de alarmă pentru a identifica dacă există aspecte care nu sunt conforme cu cerinţele pieţei sau dacă există discrepanţe între descrierea produselor (deci promisiunea ta ca şi vânzător) şi utilizarea lor practică (adică satisfacţia clientului vis-a-vis de produsele comercializate de vânzător). Un client nemulţumit pe lângă faptul că nu va reveni să mai cumpere de la tine, îi poate influenţa şi pe alţi potenţiali clienţi să nu cumpere produsele comecializate de tine.
- Proasta analiză a pieţei – să găseşti o nişă este important, însă înainte de a te bucura că ai descoperit o zonă care nu este suficient, sau chiar deloc, acoperită în România, uită-te şi la cât din totalul pieţei poate fi targetat prin prisma a ceea ce tu vei comercializa şi mai ales, care este obiceiul ei de achiziţie şi care sunt resursele financiare de care se dispune. Potenţialii clienţi vor investi în produsele nişei tale? Şi dacă da, cât de des?
O bună strategie este întotdeauna să îţi asiguri un flow constant de comenzi prin prisma unor produse conexe, pe care să le recomanzi clienţilor tăi în momentul în care aceştia navighează în magazinul tău online.
Cele mai citite articole
Adică, dacă de exemplu vinzi snowboard-uri, este important ca pe lângă echipamentul în sine (pe care oamenii îl vor achiziţiona real o dată la câţiva ani, nu în fiecare sezon) să asiguri şi ceara de şlefuire placă, sau legături pentru snowboard, ochelari şi căşti de protecţie, rucsacuri sau diverse accesorii de îmbrăcăminte.
Cu alte cuvinte, produse pe care din diverse motive practicanţii de sporturi albe au nevoie să le achiziţioneze mai des. Această tehnică se numeşte upsell şi poate avea rolul de a oferi o continuitate financiară sau chiar de a dubla profitul une companii, atunci când este corect implementată.
- Lipsa finanţării este cu greu depăşită de succesul unui business. Orice eveniment neprevăzut poate să destabilizeze. Este întotdeauna recomandat să te documentezi şi despre condiţiile în care poţi obţine fonduri nerambursabile europene şi naţionale sau să îţi cauţi un investitor privat.
- Investiţii dispersate – utilizarea profitului în scopuri proprii (mult prea devreme) sau investirea lui în prea multe direcţii în locul consolidării poziţiei în piaţă, sunt iarăşi un factor care poate duce la insolvenţă.
- Calitatea îndoielnică – oricât de consistentă sau cât de sustenabilă este o idee şi felul în care o promovezi, degeaba dacă produsul nu trage la „aceeaşi căruţă cu tine”. Dacă comercializezi produse de o calitate îndoielnică nu te poţi real aştepta ca business-ul tău să treacă de primul an de activitate. Acesta este un risc major mai ales când alegi produse din China fără să verifici furnizorul sau calitatea acestora.
- Neatenţia la logistică – logistica din spatele business-ului tău este de asemenea foarte importantă în succesul acestuia. De exemplu, dacă business-ul tău este un magazin online de produse beauty cu stocuri proprii, atunci depozitarea corespunzătoare a mărfii, livrarea eficientă a acesteia şi politica de returnare sunt lucruri de care trebuie să ţii cont deoarece contribuie la o experienţă pozitivă a clienţilor tăi. Gândeşte-te cum te-ai simţi tu dacă ai comanda, de exemplu, un ruj care ajunge prăfuit, cu un ambalaj deteriorat de la umezeală sau chiar nesigilat şi eventual folosit. Ai mai cumpăra de la cel care ţi-a livrat această „surpriză”?
Fereşte-te de punctele de mai sus. Asigură-te că acestea nu îşi fac loc în business-ul tău. Învaţă nu doar din greşelile tale sau ale altora, dar şi din succesul lor.