Tinerii români care vor să devină șoferi profesioniști trebuie să aștepte să împlinească 21 de ani, în timp ce în alte țări europene poate fi obținută categoria C la 16 ani cu limitări în ceea ce privește tonajul și distanțele parcurse, a spus Dan Moldovan, președintele Asociației pentru Creșterea Siguranței Rutiere Sig-Trans Năsăud.
Dan Moldovan a ridicat această problemă la o întâlnire care a avut loc miercuri la Instituția Prefectului Bistrița-Năsăud cu prefectul Stelian Dolha, șeful Serviciului Public Comunitar Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, Claudiu Prodan, și cu alți doi patroni de școli de șoferi, Viohebmax și Autoșca.
”În condițiile actalei crize de pe piața muncii nu se justifică prevederile actuale. De ce tinerii cu vârste între 18 și 21 de ani nu pot avea acces la această profesie de conducători auto profesioniști? Trebuie să îi trimitem să lucreze în solarii, ca necalificați în construcții sau în alte domenii? Alte țări permit obținerea categoriei la 16 ani cu limitări în ceea ce privește tonajul și distanțele parcurse. Nu există nicio justificare pentru lipsirea dreptului de acces la această profesie timp de trei ani. În contextul actualei crize de forță de muncă în transporturi, noi practicăm măsuri restrictive fără nicio noimă. Ce fac aceste persoane în această situație? 90% iau calea pribegiei, îngroșând rândurile emigranților pe care declarăm că vrem să îi aducem acasă”, a spus Dan Moldovan, președintele organizației.
Totodată, el a cerut ca numărul de ore de pregătire teoretică pentru șoferii profesioniști să fie același indiferent de vechimea în conducere întrucât în prezent e dificil pentru școli să organizeze serii diferite, numărul de cursanți fiind redus pentru fiecare încadrare de vechime.
În ce privește pregătirea practică pentru categoriile C1, C, CE, D1, D și DE, aceasta să se încadreze în prevederile Directivei CE/2006/26/CE din 20 decembrie 2006 unde se menționează ca fiind obligatorii 7 ore la categoriile C și D și tot atâtea la CE și DE. În prezent, în țara noastră, numărul de ore de pregătire practică pentru aceste categorii este chiar și de 5 ori mai mare.
”Pentru un posesor de categoria B singura problemă o reprezintă dimensiunea dimensiunea autovehiculului. Pentru a se obișnui cu un autovehicul, cu modul de încadrare în în circulație și cu modul de manevrare nu este necesar un număr mai mare de ore. Majoritatea țărilor europene practică această directivă, renunțând complet la numărul minim de ore prevăzut, rămânând la aprecierea școlilor de șoferi de câte ore are nevoie cursantul”, a mai spus el.
În prezent, din cauza numărul mic de examinatori pe care îl are SPCPIV Bistrița-Năsăud, este nevoie chiar de un an ca să obții permis de șofer profesionist întrucât proba teoretică se dă cam după 2 luni.
Organizația a mai cerut ca, pentru desfășurarea examenului practic să fie obligatorie prezența în mașina de examen a unui instructor auto ca reprezentant al școlii de șoferi, nefiind necesară în acest fel existența martorului.
Cele mai citite articole
Să se facă separarea pregătirii teoretice de pregătirea practică, în sensul că elevul, după terminarea pregătirii teoretice, să susțină la DRPCIV, examenul de promovare a probei teoretice și apoi să înceapă efectiv pregătirea practică (așa se procedează în majoritatea țărilor UE).
Să fie acceptate pentru instruirea practică la categoria C, CE, a autovehiculelor cu cutii de viteză semiautomate/ automate.
Să se stabilească fără echivoc posibilitatea de contestare de către candidat sau școala de șoferi, a rezultatelor examinării practice.
Să se constituie la nivel național un corp al examinatorilor auto atestați, cel puțin pentru categoriile C, CE, D, DE, din persoane care au experiența în conducere minim 5 ani sau instruirea cursanților la aceste categorii minim 2 ani.
La discuțiile de la Prefectură s-a mai spus că autovehiculele destinate activităților de instruire practică ar trebui să fie scutite de la plata taxei de utilizare a rețelei de drumuri naționale, iar spațiile deținute de către școlile de șoferi, precum și dotările, să poată fi utilizate și pentru alte activități didactice, desfășurate în afara orelor de pregătire teoretică a cursanților școlii de șoferi cursuri de conducere preventivă, atestare profesională în transporturi, cursuri siguranța circulației).
Prefectul Stelian Dolha a declarat că va face demersuri la MInisterul Transporturilor pentru ca toate aceste puncte de vedere să fie luate în considerare, iar legislația românească să fie armonizată cu cea europeană.