Pandemia de coronavirus a schimbat semnificativ modul în care angajații lucrează în prezent. În sectoarele în care a fost posibil, activitatea profesională nu s-a mai desfășurat de la birou, ci de acasă, începând din luna martie 2020. Cu toate că, la început, această schimbare a avut efecte negative asupra productivității angajaților și a sănătății lor emoționale, după un an în care au lucrat remote, românii s-au obișnuit cu această „nouă normalitate“, iar soluția pentru viitor pare a fi sistemul hibrid (o parte dintre angajați vor lucra de acasă, o parte vor veni la birou, prin rotație).
Însă a lucra de acasă nu este întotdeauna ușor. De multe ori, lipsa interacțiunii cu colegii și clienții este resimțită din plin. Angajații nu mai sunt la fel de eficienți, devin apatici și depresivi. Drept urmare, este important să îți stabilești o rutină, să planifici orele de muncă, mediul de lucru să fie unul confortabil, să nu existe factori deranjanți în jur și, mai presus de toate, să delimitezi viața profesională de cea personală.
Explorează-ți posibilitățile de petrecere a timpului liber
Chiar dacă, de multe ori, munca remote oferă mai multă flexibilitate, este vital să poți să lucrezi într-un anumit interval de timp. Astfel, vei reuși să te încadrezi într-un program de muncă și să te detașezi de sarcinile de serviciu după cele opt ore de lucru. În consecință, vei avea mai mult timp pentru tine. Organismul are nevoie să se relaxeze, iar practicarea hobby-urilor te ajută să evadezi din rutina zilnică și să îți petreci timpul liber într-un mod plăcut. Gătitul, grădinăritul, cititul sau practicarea unor sporturi sunt doar câteva dintre posibilitățile de petrecere a timpului liber pe care le poți explora din plin când lucrezi remote.
Nu lăsa neprevăzutul să îți afecteze sănătatea
Menținerea unei stări bune de sănătate ar trebui să reprezinte o prioritate pentru fiecare persoană. Pe lângă o dietă alimentară sănătoasă și un stil de viață activ, cu cel puțin 30 de minute de sport pe zi, ar trebui să ai în vedere și controalele periodice la medic, pentru că astfel poți descoperi anumite afecțiuni din timp. Stresul este unul dintre „inamicii“ de temut ai sănătății oamenilor, fiind printre factorii care duc, printre altele, la apariția bolilor cardiovasculare, a tulburărilor emoționale, a problemelor gastrointestinale, precum și la slăbirea sistemului imunitar. Nu lăsa problemele de la locul de muncă să îți afecteze sănătatea și conturează-ți un stil de viață echilibrat. Mai mult decât atât, fii pregătit să faci față situațiilor neprevăzute și încheie o asigurare de sanatate pentru tine și familia ta, astfel încât să fii protejat din punct de vedere financiar în cazul dezvoltării unor afecțiuni grave, precum cancer, infarct miocardic acut, accident vascular cerebral sau insuficiență renală.
Separă spațiul de lucru de restul casei
Unul dintre factorii care influențează productivitatea este spațiul de lucru. Pentru a reuși să faci distincția dintre orele de muncă și cele de relaxare, este recomandat să îți amenajezi un spațiu special pentru desfășurarea activității profesionale. Acesta trebuie să fie unul confortabil și dotat cu obiectele și tehnologia necesare activităților pe care le desfășori: birou și scaun ergonomice, laptop ori tabletă, precum și o conexiune bună la internet. Deoarece lumina te ajută să ai mai multă energie în timpul zilei, este recomandat să alegi un spațiu în care să te poți bucura de lumina naturală.
Investește energie în dezvoltarea personală
Când lucrezi de acasă, ai impresia că trebuie să fii disponibil tot timpul, însă a fi prezent nu este de folos nimănui dacă sănătatea ta emoțională are de suferit. De aceea, este necesar să îți faci timp pentru pauze, pentru a gestiona mai bine stresul. O pauză scurtă de 5-10 minute la fiecare oră te ajută să îți recapeți concentrarea și să fii mai productiv. Când lucrezi de acasă, petreci mai mult timp fără să te miști, motiv pentru care te poți simți tensionat. Drept urmare, este bine să iei pauze și să faci scurte plimbări prin jurul casei, să te detașezi de sarcinile de lucru și să te concentrezi pe activitățile care îți aduc bucurie (desenul, dansul, lectura etc).
Lucrează mereu la planurile personale
Nu lăsa munca să îți ocupe tot timpul și asigură-te că acorzi suficient timp și planurilor personale. Organizează vacanțe, pentru a te detașa de rutina zilnică și pentru a-ți recăpăta energia, profită de weekendurile libere, petrece timp împreună cu prietenii și familia, participă la evenimente culturale și mondene și bucură-te de fiecare moment liber.
Munca de acasă nu e întotdeauna ușoară, însă are numeroase avantaje atât timp cât conștientizezi că ai nevoie de un program bine stabilit și de multă disciplină. Odată ce reușești să te organizezi, poți ajunge să câștigi timp pentru tine.
Sursă foto: Dean Drobot/ Shutterstock