Trei tipuri de indicatori utili in analiza firmelor de interes

de WTA.ro

Firmele de interes sunt acele companii cu care se intra in relatii, fie prin formarea unui parteneriat in legatura cu dezvoltarea afacerii, fie cu acele entitati economice, cu care se fac tranzactii legate de materii prime sau de desfacerea productiei. Inainte de a trece la activitatea propriu-zisa este indicat sa se realizeze o analiza cat mai detaliata a firmelor de interes pentru a se putea face o selectie eliminandu-le pe acelea care au dat dovada de-a lungul timpului de neseriozitate, plata cu intarziere sau deloc a facturilor sau care au probleme juridice, legate de relatia cu alte companii sau cu institutiile statului. 

Analiza firmelor de interes este in mod normal destul de greu de realizat, deoarece in special antreprenorii care stiu ca au probleme incearca sa ascunda elementele care ar putea sa le dovedeasca adevarata fata. Din fericire, exista la dispozitia antreprenorilor interesati un instrument in mediul online sub forma unei platforme de unde poate fi consultata o lista de firme ce cuprinde totalitatea companiilor care au activat sau activeaza in Romania. O astfel de platforma este Termene.ro unde printr-o singura cautare se pot obtine mai multe tipuri de indicatori ce permit o analiza detaliata a firmelor de interes.

Iata care sunt cele trei tipuri de indicatori utili in analiza firmelor de interes!

  1. Indicatorii de lichiditate sunt acele date prin care este masurata capacitatea pe care o companie o are pentru a-si plati pe termen scurt si mediu datoriile fata de clienti si fata de celelalte firme cu care intra in relatie. Prin analiza acestui indicator se poate calcula lichiditatea generala, lichiditatea imediata, rata capacitatii de plata si acoperirea cheltuielilor zilnice. Cele patru categorii de date arata in cele mai multe cazuri starea de sanatate a firmei. Prin analiza lor se poate lua o decizie informata, legata de tipul de relatie contractuala, care se va incheia, in special, in legatura cu plata facturilor diverse. Daca lichiditatea este una pozitiva, se poate accepta plata facturilor la un termen ulterior, in schimb, daca lichiditatile sunt aproape de zero sau exista datorii este indicat sa se solicite plata facturilor anterior prestarii serviciului sau furnizarii marfurilor.
  2. Indicatorul de rentabilitate arata gradul de eficienta al companiei. Un exemplu in acest sens este reprezentat de indicatorul care arata rentabilitatea activelor (ROA – return on asset) care evidentiaza cat de eficient sunt utilizate activele pentru producerea de profit. La fel de utili sunt si indicatorii cu privire la rentabilitatea capitalului angajat, capitalurilor proprii, activelor imobilizate, activului total, creantelor, datoriilor catre furnizor. Prin luarea in calcul a acestor date se poate trage o concluzie realista cu privire la eficienta managementului respectivei firme de interes. Cifrele pozitive indica o companie cu care merita sa se intre intr-o afacere comuna, pe cand firmele care sunt caracterizate de indicatori negativi ar trebui evitate pe cat posibil, deoarece sansele de insucces sunt destul de mari.
  3. Indicatorul de solvabilitate demonstreaza performantele firmelor de interes in a face fata tuturor scadentelor din viitorul apropiat, adica a posibilitatii de a-si plati toate datoriile la timp si complet. Firmele cu solvabilitate pozitiva au cele mai mari sanse de a plati datoriile in mod corect si, din acest motiv, selectia trebuie facuta avand in vedere si acest element.

Cele mai citite articole

In concluzie, analiza detaliata a firmelor de interes nu este doar un element ce ofera informatii utile, ci si o obligatie morala a antreprenorilor care ar trebui sa faca toate eforturile pentru a-si asigura succesul in afaceri.

Sursa foto: unsplash.com

Cele mai citite articole

Te-ar putea interesa