Luna aceasta, RADP Cluj Napoca
a încheiat un contract cu firma Girod pentru cumpărarea de indicatoarea auto.
Contractul a fost de 2 milioane de euro. Anul trecut, tot RADP Cluj Napoca a
mai cumpărat indicatoare auto în valoare de peste 2 milioane de lei. Firma este
conectată la afacerile lui Ionuț Masala, membru în consiliul de administrație
al Companiei de Autostrăzi. El a fost unul dintre șefii companiei Plastidrum,
fost acționar în cadrul firmei Girod. Ambele societăți primesc contracte
publice pe bandă rulantă.
La începutul lunii, RADP Cluj a
atribuit licitația ”Furnizare indicatoare rutiere pentru siguranța circulației”
firmei Girod. Valoare contractului este de 1.927.400 de lei. Anul trecut,
aceeași regie din subordinea administrației locale a încheiat un contract
similar, pentru furnizarea de indicatoare rutiere, aceleiași companii. Însă,
atunci valoarea contractului a fost mai mare, de 2.085.719 de lei, fără TVA.
Astfel, se pare că în Cluj Napoca indicatoarele rutiere sunt schimbate pe bandă
rulantă!
Compania Girod a avut doi
acționari: SC Plastidrum și compania franceză Girod International Sas, însă
firma românească a cedat acțiunile către francezi. De altfel, cei de la
Plastidrum au deschis la Timișoara, în parteneriat cu francezii de la Girod, o
fabrică de indicatoare rutiere a cărei investiție a fost de 1,8 milioane de
euro.
În cadrul Plastidrum acționar majoritar este și administrator este ADRIAN MUGUREL TEODORESCU care este fratele lui Teodor Răzvan Emil Teodorescu, fost director de achiziții în fosta CNADNR, actuala CNAIR. Un alt acționar al Plastidrum este… ați ghicit! COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE SA.
Unul dintre reprezentanții
CNAIR în cadrul Plastidrum este Ionuț Masala. La sfârșitul anului trecut, el a
fost numit de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, în funcția de
membru în consiliul de administrație al Companiei. De asemenea, Masala a fost
și director general la CNAIR.
Cum sunt câștigate licitațiile
pentru semnalizatoare: cu ”strat subțire”
Chiar și în aceste condiții de
”cumetrie” între autoritățile de stat și firmele private, apare întrebarea
legitimă, cum sunt câștigate licitațiile publice.
Răspunsul transpare din
caietele de sarcini ale licitațiilor și condițiile prevăzute în documentații.
Condițiile impuse presupun
realizarea unui anumit tip de marcaj şi cere participanţilor la licitaţii
dovezi de execuţie a unor contracte substanţiale pentru astfel de lucrări,
condiţii ce pot fi îndeplinite doar de către companiile Plastidrum/Girod sau de
către subcontractori ai acestora.
Cele mai citite articole
Printre cerințe se remarcă cea
care crează obligativitatea realizării unui marcaj special, „în strat
subţire”, care se poate aplica la rece, are o grosime de doar 0,4-0,6
milimetri şi costă de cinci ori mai puţin decât cel „în strat gros”.
Acesta se aplică la cald şi este folosit majoritar în UE. Marcajul ieftin, în
strat subţire, are durabilitate de 5 ori mai mică decât cea a celui aplicat la
cald. Deşi vopseaua în strat subţire este recomandată doar marcării temporare
la licitaţiile care au loc la noi se cere participanţilor să dovedească nu atât
faptul că au aşternut o cantitate totală de marcaje rutiere, ci că au realizat
marcaje în volum uriaş cu acest tip de vopsea, cu mult peste necesarul de pe
drumurile naţionale. Legea impune realizarea a două marcaje rezonatoare spre
marginile şoselei (cu rol de atenţionare a şoferilor în caz de depăşire a marcajelor),
ce pot fi realizate doar cu vopsea groasă. Doar linia mediană şi aceea de cele
mai multe ori întreruptă, poate fi făcută cu vopsea subţire. De aceea proporţia
normală ar fi de 75% în favoarea marcajului gros.
Firma Plastidrum a fost înfiinţată
în 1996, iniţial cu un acţionariat de 60% Plastiroute Franţa (deţinută la
rândul ei de Geveko Suedia) şi 40% CNAIR. Acum, compania de stat a rămas cu
doar 10% din acţiuni. Plastiroute a fost condusă de Marian Măgureanu, fiul
fostului şef al SRI Virgil Măgureanu.
Girod investigată de Consiliul
Concurenței
Compania Girod s-a aflat și în
cadrul unei investigații făcute de Consiliul Concurenței din România, dar
autoritatea de stat nu a emis niciun verdict, chiar dacă cercetările au început
în urmă cu doi ani. Consiliul Concurenței a extins investigația pe piața
produselor de semnalizare rutieră și a efectuat o inspecție la sediul companiei
Girod Semnalizare Rutieră SRL. Reamintim că autoritatea de concurență a
declanșat, în anul 2017, o investigație privind o posibilă înțelegere pe piața
comercializării produselor de semnalizare și siguranța rutieră în cadrul unor
licitații publice organizate, în perioada 2014 – 2016, de Compania Națională de
Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA, în prezent Compania Națională
de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. Consiliul Concurenţei a
efectuat, în 2017, inspecţii inopinate la sediul companiilor Vesta Investment
SRL, Helvespid SRL, Loial Impex SRL, IPA SA şi Dual Man SRL, companii suspecte
că ar fi participat la 3 proceduri de achiziție publică fie prin constituirea
unor asocieri de companii (consorţii) în vederea depunerii unei oferte comune,
fie prin participarea cu oferte individuale, fără a se concura între ele, în
vederea câştigării contractelor de furnizare, în condiţii mai slabe de
competitivitate şi calitate. Pe parcursul derulării investigaţiei, autoritatea
de concurență a obținut indicii referitoare la faptul că practica
anticoncurențială investigată ar putea viza mai multe proceduri de achiziție
publică, inclusiv pentru serviciile de marcaje rutiere și chiar proceduri de
achiziție privată a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și la posibila
implicare a companiei Girod Semnalizare Rutieră SRL în practica
anticoncurențială investigată. Inspecţiile inopinate constituie o etapă
preliminară a investigaţiei, iar efectuarea lor nu reprezintă o antepronunţare
a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii
concurenţei.
Curtea de Conturi a sancționat
Primăria Cluj Napoca pentru afacerile cu indicatoare auto
Conform unui raport al Curții
de Conturi a României, administrația locală clujeană a efectuat o serie de
plăți neconforme firmei sucevene Loial Impex care a trasat marcaje rutiere pe
străzile din oraș. ”În anul 2012, pentru achiziția lucrărilor de aplicare
marcaje rutiere, UATM Cluj-Napoca, în calitatea de autoritate contractantă, a
organizat procedura de atribuire, cerere de oferte, criteriul de atribuire
fiind prețul cel mai scăzut, urmare căreia pentru lotul 2 Lucrări de aplicare
marcaje rutiere cu produse speciale, a fost încheiat acordul cadru nr.
244249/17.08.2012 cu Asocierea SC Loial Impex SRL și SC Gamida Euromark SRL, cu
o durată de 2 ani calendaristici, respectiv până la data de 20.08.2014.
Ulterior încheierii acordului
cadru și în executarea acestuia au fost atribuite 5 contracte subsecvente,
ultimul fiind contractul subsecvent nr. 275142/07.08.2014, în valoare de
2.693.631 lei, din care TVA în cuantum de 521.347 lei, deși conform
documentației de atribuire, valoarea estimată maximă a celui mai mare contract
subsecvent pentru lotul 2 este de 744.261 lei fără TVA, adică de aproximativ 3
ori mai puțin decât valoare contractată.
Subliniem faptul că până în
luna august 2014, au fost atribuite 4 contracte subsecvente însumând valoarea
de 1.343.544 lei, inclusiv TVA, iar
ultimul contract subsecvent atribuit, care intră în vigoare în ultima zi a
acordului cadru, respectiv 20.08.2014, este de 2.693.631 lei, adică de 2 ori
mai mult decât lucrările executate în cei 2 ani de valabilitate a acordului
cadru, în condițiile în care UATM Cluj-Napoca a demarat deja o nouă procedură
de achiziție privind lucrările de aplicare marcaje rutiere cu produse speciale
în luna august 2014.
Autoritatea contractantă are
obligaţia de a atribui contractele de achiziţie publică subsecvente
acordului-cadru numai cu respectarea condiţiilor tehnice şi financiare
stabilite în acordul-cadru respectiv”, arată raportul.
Articolul O firmă legată de șefii Companiei de Autostrăzi câștigă milioane de lei de la RADP Cluj Napoca. Anual regia clujeană cumpără indicatoare de la aceeași firmă apare prima dată în Ziar Gazeta de Cluj.