Primăria municipiului Reșița a avut în plan reintroducerea circulației publice cu tramvaiul, un mijloc de transport modern, silențios și ecologic. Proiectul inițial a primit drept finanțare 40 de milioane de euro, pentru modernizarea căii de rulare și achiziția tramvaiului.
Despre felul cum a fost mărită suma la peste 100 de milioane de euro, directorul Direcției de Investiții din cadrul primăriei Reșița – Adelin Tuță a declarat: „Ne-am apucat de studiul de fezabilitate și am constatat că sunt foarte puțini bani și că nu vom reuși să facem tot ceea ce ne-am dorit: să schimbăm calea de rulare să refacem carosabilul și trotuarele, mobilierul urban, stații noi și moderne, liniile de alimentare, două stații de transformare, reabilitarea depoului. După un calcul sumar am constatat că ne-ar fi necesari cam 40 de milioane de euro pentru toate acestea, fără achiziția de tramvaie. Întrebarea care se ridica era simplă: ce facem, o lăsăm moartă? Primarul a spus hotărât nu, mergem înainte“.
„După mai multe discuții cu reprezentanții Ministerului Dezvoltării, aceștia au fost de acord să achiziționeze ei tramvaiele, noi le-am făcut caietul de sarcini, cu niște condiții speciale pe care le-am pus tot noi: peste tot în țară se cumpără tramvaie noi cu 2 ani garanție; noi am vrut 5 ani. Acestea se livrează cu garanție de 100 de mii de km la rulare, noi am cerut 350 de mii de km. Suntem singurii din țară care am cerut ca acestea să fie bidirecționale, astfel încât să nu mai fie nevoie de buclă de întoarcere la capăt de linie; eliminăm astfel cele mai mari uzuri care se produc la întoarcere. Am obținut de asemenea ca tramvaiele să fie livrate când lucrarea de infrastructură va fi gata, cu 6 luni înainte de finalizarea căii de rulare urmând să dăm comanda, adică prin 2022, cel târziu 2023. Am înțeles că s-a semnat deja contractul, deci problema lor e rezolvată“.
După aprobarea și finanțarea celor două părți ale proiectului de modernizare a infrastructurii rutiere și de introducere a unui mijloc modern de circulație, primăria reșițeană a simțit că se poate și a mai făcut un studiu de fezabilitate pentru porțiunea Calea Timișoarei de la Mol până în Triaj. „Vom reabilita prin acest proiect infrastructura rutieră, vom avea trotuare noi, piste de biciclete, mobilier urban, iluminat stradal, stații de autobuz, 10 autobuze electrice, două stații inter-modale de încărcare a autobuzelor, precum și un atelier de reparat, vopsit și spălat tramvaiele. Autobuzele vor prelua călătorii din zonele fără tramvai: Moroasa, Calea Timișoarei, precum și rutele externe spre localitățile aparținătoare de municipiul Reșița“.
Acest al treilea proiect, în valoare de alte 20 de milioane de euro, a ridicat suma totală la peste 60 de milioane de euro. Contractul pentru această investiție se va semna în cel mult două luni de zile, pentru că banii există, rămași de la alte localități care nu au reușit cheltuirea lor.
„Profitând de faptul că alții nu pot cheltui banii, am mai strecurat un proiect, tot pe Mobilitate Urbană, care va însemna reabilitarea centrului civic, refacerea a 6 străzi și promenada, în valoare de 10 milioane de euro, proiect aflat în lucru. Trebuie doar să fi hotărât, să ști să ceri și vei reuși“ a mai precizat directorul de investiții Adelin Tuță.
Toate aceste proiecte necesită și o cofinanțare din partea municipalității, în valoare de 2%, bani acoperiți printr-un credit punte obținut de Primărie, care nu crește gradul de îndatorare al Reșiței la instituțiile bancare. Din nefericire nu se acordă finanțare prin proiecte europene pentru refacerea străzilor, iar cele 6 străzi din cartierul Lunca Pomostului se pot reabilita chiar în această perioadă, pentru că au fost cuprinse în planul inițial ca și căi de acces spre stațiile de tramvai. Suma alocată pentru ele este de 3 milioane de euro, care cuprinde tot, mai puțin asfaltul care vine pus pe drum, a mai precizat directorul Tuță. Valoarea acestor proiecte aprobate deja, la care se adaugă valoarea tramvaielor de 27 de milioane de euro, ridică suma totală ce va fi investită în următorii ani în municipiul de pe Bârzava la peste 100 de milioane de euro. Toate aceste investiții vor schimba iremediabil fața unui oraș cenușiu într-unul modern, cu aer european.
Dan AGACHE