Ce trebuie să știi când alegi anvelope pentru mașina ta

de WTA.ro

Atunci când alegi cauciucuri pentru mașina ta personală ar trebui ca să iei în considerare următorii parametri principali:

●  anotimpul utilizării acestora (iarnă, vară, toate anotimpurile);

●  dimensiunile anvelopei (lățime, profil, înălțime, tipul de construcție: cu sau fără cameră), sistemul de aterizare;

●  indicele de încărcare;

●  indicele de viteză. 

Criterii de alegere a anvelopelor pentru mașina ta (câteva detalii) 

Dimensiunile cauciucurilor auto se codifică în numere și cifre. De exemplu, anvelopele 185 / 65 R15 sunt acele pneuri unde 185 reprezintă lățimea suprafeței de lucru a anvelopei stabilită în milimetri, 65 este procentul înălțimii profilului (secțiunii transversale) per lățime, R este designul (radial), iar 15 diametru interior (calculat în țoli).

Litera R nu este o denumire a mărimii anvelopei, ci un tip de construcție în funcție de locația firelor cablului. Acestea pot fi plasate atât radial (R) cât și diagonal (D). Anvelopele cu un cablu diagonal sunt astăzi mult mai puțin comercializate, deoarece cele radiale, fiind mai practice, le-au înlocuit practic aproape în totalitate.

Indicele de viteză indică viteza maximă admisă a vehiculului la care cauciucul este garantat să facă față sarcinilor sale.

Pe anvelope, desemnarea accelerației maxime este marcată cu o literă a alfabetului latin, indicând viteza permisă. Cel mai adesea cauciucurile auto au marcate una dintre următoarele litere: L, M, N, P, Q, R, S, T, H, V, W, Y.

Iată căror viteze le corespund acestea:

●  L – 120 km/oră;

●  M – 130 km/oră;

●  N – 140 km/oră;

●  P – 150 km/oră;

●  Q – 160 km/oră;

●  R – 170 km/oră;

●  S – 180 km/oră;

●  T – 190 km/oră;

●  H – 210 km/oră;

●  V – 240 km/oră;

●  W – 270 km/oră;

●  Y – 300 km/oră.

Sezonalitatea utilizării anvelopelor 

În momentul în care vrei ca să alegi un cauciuc, trebuie ca să îți fie perfect clar dacă ai nevoie de anvelope de iarnă sau de vară. Sau dacă ești în căutare de cauciucuri pentru ambele sezoane.

Evident, unii șoferi vor dori ca să aleagă variante de pneuri „all-season”, dar folosirea acestora în pe tot parcursul anului reprezintă încă o temă extrem de controversată atât printre specialiști, dar și printre șoferii de rând.

De ținut minte este faptul că anvelopele auto de iarnă sunt marcate cu o pictogramă fulg de zăpadă sau cu literele M + S sau MS. 

Tipul de protecție oferit de anvelope 

În general, modelul benzii de rulare al unui pneu este simetric sau asimetric, direcțional sau nedirecțional. Banda de rulare nedirecțională simetrică este cel mai simplu tip de bază al benzii de rulare: aceste anvelope sunt acum cele mai populare printre conducătorii auto, fiind și mai ieftine tipuri de pneuri.

Direcționalitatea benzii de rulare crește în primul rând capacitatea sa de a scurge eficient apa din zona de contact, iar acest lucru cu mult reduce riscul de acvaplanare. Modelul asimetric al benzii de rulare este conceput în așa fel încât să poată combina un foarte bun drenaj cu stabilitatea direcțională.

Diametrul de montare (sau aterizare)

Dacă ai deja jante,  diametrul jantei anvelopei trebuie să fie același cu diametrul jantei deținute. Dacă alegi jante cu anvelope, trebuie să vezi din cartea tehnică a mașiniii care sunt jantele care au diametrul admis de fabricanți pentru utilizarea pe modelul autovehiculului respectiv și abia mai apoi poți să faci pasul de a selecta anvelope potrivite.

Lățimea anvelopei

Acest parametru este primul index numeric reflectat în marcajul anvelopei. Este indicat în milimetri: anvelopa 185/70 R 14 are o lățime de 185 milimetri. Acesta este probabil primul parametru din lista noastră de criterii de alege. El poate varia atunci mult când alegi o anvelopă pentru o anumită roată sau mașină.

O roată cu o anumită lățime are mai multe opțiuni acceptabile pentru anvelope. Aici, alegerea trebuie făcută în funcție de caracteristicile dorite.

În primul rând, un cauciuc mai lat tinde să ofere o suprafață de contact mai mare și, pe cale de consecință, o aderență mai bună când autoturismul circulă pe drumurile publice.

În al doilea rând, chiar dacă au același diametru, anvelopele cu lățime mai mare au un profil mai mic.

În al treilea rând, anvelopele mai late sunt ceva mai grele, ceea ce, după cum este și normal, va afecta ușor dinamica vehiculului și consumul de combustibil.

În al patrulea rând, pe măsură ce lățimea anvelopelor crește, înclinația lor către acvaplanare se mărește și ea proporțional.

În plus, anvelopele cu lățimi diferite au și prețuri de vânzare diferite. Prin urmare, lățimile anvelopelor trebuie selectate luând în considerare gama de toleranță a producătorului și performanța dorită.

Indicele de încărcare este un parametru care reflectă sarcina maximă permisă pe o anvelopă în timpul funcționării acesteia.

Este notat printr-un index digital, este indicat după parametrii geometrici ai anvelopei: de exemplu, pentru un pneu cu marcajul 195/65 R 15 95 H există un indice de încărcare de 95. Decodificarea indicelui poate fi găsită în tabelul furnizat de către producătorul anvelopei alese.

La alegerea anvelopelor, trebuie avut în vedere faptul că greutatea maximă admisă a vehiculului respectiv nu trebuie să depășească sarcina maximă înmulțită cu 4 – în funcție de numărul de anvelope de pe mașină.

Locuiești în centrul țării și cauți anvelope Sibiu? Intrați atunci pe site-ul e-pneu.ro pentru detalii!

Te-ar putea interesa