Centura de ocolire a municipiului Târgu-Jiu, blocată în protestul magistraților! Firma româno-italiană exclusă de la licitație se judecă cu CNAIR

de WTA.ro

Lucrările la Varianta de ocolire a municipiului Târgu-Jiu sunt oprite de doi ani și jumătate și nu există nicio șansă ca acestea să fie reluate în următoarele luni. Deși fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, înainta, chiar un calendar al atribuirii contractului și avansa ca termen de finalizare a lucrărilor septembrie 2021, procedura a fost anulată, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a respins oferta firmei Secol Societa Edile Contruzioni E Lavori România SRL, iar litigiul a ajuns în instanță, din luna noiembrie a anului trecut. Problema este că încă de la primul termen, Tribunalul București a amânat judecarea dosarului, din cauza protestelor magistraților, iar un nou termen de judecată a fost fixat la finele lunii februarie a.c., iar până la o soluție definitivă și semnarea contractului de lucrări mai poate trece un an.

Lucrările la șoseaua de Centură a Municipiului Târgu-Jiu au început în octombrie 2014, iar contractul a fost atribuit firmei italiene Collini Lavori SpA care s-a obligat să construiască cei 20 de km de șosea cu 151 de milioane de lei. Peste exact doi ani, lucrările trebuiau finalizate, însă termenul a fost amânat de două ori, ca în final, contractul cu firma italiană să fie reziliat. Din luna august 2017 nu s-a mai lucrat la Varianta ocolitoare a Târgu-Jiului și au fost invocate și diverse motive legate de planurile parcelare sau întârzierile la demolarea unor imobile. În decembrie 2018, ministrul Transporturilor din acea vreme, Lucian Șova, estima că documentația de relicitare se finaliza în aceeași lună, iar procedura de achiziție urma să fie lansată în luna februarie a anului trecut și abia peste opt luni, în octombrie 2019 se previziona încheierea contractului cu noul constructor. Șova se aventura să anunțe ca termen de finalizare a lucrărilor 24 de luni, adică septembrie 2021, însă lucrurile n-au evoluat așa cum presupunea ministrul pentru că procedura de atribuire a contractului a fost anulată de CNAIR.
În toamna anului trecut, singurul ofertant interesat de contractul de construire a variantei municipiului Târgu-Jiu, firma româno-italiană Secol Societa Edile Contruzioni E Lavori România SRL a fost exclusă din procedura de atribuire din cauză că și-a încălcat, în mod repetat, obligațiile în alte contracte care fuseseră încetate anticipat, așa CNAIR a declarat oferta acesteia ca fiind inacceptabilă și a decis respingerea acesteia, potrivit unei informari semnate de noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode. Firma a contestat decizia CNAIR la Tribunalul București, în luna noiembrie a anului trecut, iar la primul termen, cel din 29 ianuarie a.c., procesul a fost o lună, la data de 26 februarie, din cauza protestului magistraților.
Trebuie spus că, în cazul unei decizii nefavorabile pentru firma româno-italiană, procedura de atribuire a contractului trebuie reluată și dacă perioada pentru încheierea contractului va fi estimată tot la nouă luni, termenul curge din momentul rămânerii definitive a soluției judecătorilor.
În acest caz, un termen rezonabil pentru încheierea contractului de lucrări este finalul acestui an.
Claudiu Matei