Orice șofer știe că la verificarea de sezon, la revizia anuală sau la parcurgerea unui număr de 10-12 mii de kilometri trebuie să înlocuiască uleiul de motor și filtrele. Pe lângă aceste consumabile frecvente, mai există o serie de uleiuri deosebit de importante, cu un interval mai mare de înlocuire. Dintre acestea, uleiul pentru cutia de viteze necesită o atenție deosebită, deoarece asigură transferul ușor de energie între piesele mobile ale sistemului de transmisie.
Care este rolul lichidului de transmisie
Rezervorul cu ulei transmisie facilitează lubrifierea componentelor mobile din cutia de viteze. În lipsa lui sau când își pierde din proprietăți, piesele de fier ajung să se frece între ele și produc pilitură, reziduuri sau chiar blocaje ce pot distruge întregul angrenaj. Tot procesul de lubrifiere din cutie este asigurat de acest lichid, care trebuie să aibă proprietăți anticorozive ridicate, chiar și în condiții de umiditate, praf sau alte reziduuri.
Unde se află rezervorul de ulei
Pentru cele mai multe mașini, rezervorul cu ulei din cutia de viteze nu este accesibil pentru verificare, ci este închis într-o unitate capsulată, fără o jojă de ulei ca la motor. Aceasta și deoarece intervalul de înlocuire este mult mai mare, în funcție de regimul de exploatare a mașinii. Așadar, verificarea, completarea sau înlocuirea uleiului din cutia de viteze este un proces mai greu de realizat în regim do-it-yourself, cel mai sigur este să mergi într-un mediu specializat, cu manoperă de profesioniști.
Diferențe între cutiile de viteze manuale și automate
Atât mașinile cu transmisie manuală, cât și cele cu cutie de viteze automată au nevoie de acest tip de ulei. Pentru fiecare model, tipul de fluid este indicat în cartea tehincă a automobilului. În cazul mașinilor cu ambreiaj și cutie de viteze manuală, recipientul de ulei este capsulat din fabrică și poți parcurge chiar sute de mii de kilometri fără înlocuire, în condiții normale de exploatare a vehiculului. Verificarea și schimbul de ulei se realizează doar când apar simptome ale deteriorării proprietăților de lubrifiere sau când intervin reparații la cutia de viteze. Totuși, pentru mașinile cu transmisie automată, acest tip de ulei face parte din categoria consumabilelor, însă cu un interval mult mai mare de înlocuire. În funcție de producător, de tipul transmisiei automate, de stilul de condus și de condițiile de trafic și infrastructură, uleiul pentru cutia de viteze se înlocuiește în medie cam la 100.000 de kilometri. Acest lichid special este vital pentru schimbarea corectă și sigură a treptelor de viteze, în lipsa pedalei de ambreiaj. Cu ajutorul lui, sistemul de transmisie produce presiunea hidraulică necesară trecerii dintr-o treaptă de viteză în alta, în funcție de turații și de comenzile pe care le primește motorul prin accelerație sau frânare. Totodată, uleiul de transmisie răcește și lubrifiază componentele.
Ce riști dacă nu îl înlocuiești la timp
Scăderea nivelului de ulei sau pierderea din proprietăți din cauza trecerii timpului sau a uzurii sunt vizibile pentru orice șofer atent la modul cum funcționează mașina. Trecerea bruscă sau greoaie dintr-o viteză în alta, zgomotele nefirești în timpul mersului sau martorii din afișajul electronic al planșei de bord sunt semne prin care autoturismul tău îți spune că este momentul să verifici sistemul de transmisie. Cu cât amâni mai mult această revizie sau intervenție, cu atât riști să distrugi componente importante ale cutiei de viteze sau întregul ansamblu, cu costuri pe măsură și un interval lung de timp pentru execuția reparației.
Alegerea lichidelor pentru sistemul de transmisie se face, în primul rând, respectând indicațiile specificate de producătorul auto în cartea tehnică a mașinii. Ai la dispoziție o gamă variată de produse, important este să achiziționezi un ulei de cutie de viteze de la o companie consacrată, un produs recomandat de milioane de utilizatori mulțumiți de-a lungul anilor. Orice aparentă economie la prețul de achiziție, în detrimentul calității este o păcăleală, deoarece riscurile la care te expui sunt mult mai costisitoare.