La mijlocul acestei luni, într-o singură zi, CFR a atribuit contracte pentru lucrări din cadrul regionalei Cluj în valoare de peste 21,2 milioane de lei, fără TVA. Unele dintre ele au fost acordate fără a se face vreo licitație. Beneficiarii banilor sunt firma abonate la contractele de infrastructură din cadrul Companiei de Căi Ferate. Una dintre firme este controlată de Dragoș Nedelcu care, culmea, este vizat într-un dosar DIICOT pentru fraudarea CFR.
La mijlocul acestei luni, pe 13
ianuarie, CFR sucursala Cluj a semnat contractul ”Elaborare studiu de
fezabilitate aferent obiectivului de investiții Modernizarea trecerilor la
nivel cu calea ferată – SRCF Cluj”, în valoare de 1.400.000 de lei, fără TVA, a
fost atribuit firmei Vio Top SRL. A fost singura societate care a depus o
ofertă. Contractul a fost dat fără licitație pentru că, potrivit oficialilor
CFR, nu a fost depusă ”nicio ofertă sau nicio ofertă/cerere de participare
corespunzătoare primită ca răspuns la o invitație prealabilă la o procedură
concurențială de ofertare”.
În aceeași zi, aceeași sucursală clujeană a CFR a cumpărat câteva mii de traverse din beton pentru înlocuirea celor din lemn. A fost organizată o licitație, dar s-a înscris o singură societate: Metabet CF SA. Astfel, firma a încheiat un contract cadru în valoare de 18.265.320 de lei, fără TVA, adică peste 3,8 milioane de euro.
Banii au fost plătiți,
bineînțeles, pentru siguranța călătorilor. ”Pentru punerea în siguranță a liniilor
de cale ferată de pe raza SRCF Cluj este necesară achiziționarea traverselor
din beton pentru prindere indirectă placate noi, pentru asigurarea ridicării
gradului de siguranță a circulației și securității transportului feroviar”, se
arată în documentația licitației.
Tot pe 13 ianuarie, la
sucursala clujeană a CFR a fost semnat un alt contract, tot pentru siguranța
călătorilor, anume cel de tăiat iarba.
Firma DIATOURS s-a înscris la licitație, dar a fost singura societate capabilă să facă acest lucru, astfel că a câștigat două contracte în valoare totală de 1.583.403 de lei, fără TVA.
Potrivit descrierii succinte a
licitației, banii vor fi plătiți pentru ”îndepărtarea vegetației și defrișarea,
care presupune îndepărtarea arbuștilor și buruienilor din prisma de balastare,
de pe banchetă și din rombul de vizibilitate a trecerilor la nivel/gabaritului
liniei curente și tocarea materialului vegetal rezultat. Operațiunile se
efectuează în zonele cu vizibilitate redusă la trecerile la nivel, pentru
asigurarea siguranței circulației feroviare și a celei rutiere, precum și în
zonele unde gabaritul liniei este afectat. Anual se vor actualiza anexele care
cuprind suprafețele afectate. În primul an, pentru asigurarea vizibilității la
TN cu calea ferată, la cele 309 pasaje rezultă o suprafață de 1.086.400 mp de
defrișat. În anii următori, anexele cu suprafețele recenzate pot cuprinde și
zone de linie curentă, în cantitate minimă de 50 hectare și cantitate maximă de
108,64 hectare”, arată oficialii de la CFR.
Cu alte cuvinte, pe aceste contracte, CFR a cheltuit peste 21,2 milioane de lei, fără TVA, pentru regionala Cluj. În cadrul instituției există 8 regionale care, fiecare, își are proprii abonați care primesc zeci de milioane de lei ca să asigure siguranța și confortul călătorilor. Care sunt din ce în ce mai puțini.
Pentru anul 2019, CFR a
declarat o pierdere de peste 32 de milioane de lei. Cea mai mare parte a
cheltuielilor făcute de compania de stat au fost făcute pe lucrările de
exploatare, suma fiind de 4,1 miliarde de lei, veniturile financiare ale CFR
fiind de 137 de milioane de lei
SF-uri pentru tocat banii
Firma Vio Top SRL este
controlată de BAICU ANDREI MIHAI, om de afaceri abonat prin firmele sale la
contractele publice, în special cele din infrastructura feroviară și rutieră.
Potrivit procurorilor
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția de
Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată în perioada 2011 –
2014, Dragoș Nedelcu, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC
Pathway Adivisors SRL, SC C&D Best Design Concept SRL, Marin Baicu, administrator
de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL și SC Vio Top SRL, Dan
Besciu, asociat și administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Peter
Praher și Horneger Josep, administrator la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh
Linz Sucursala București și SC Swietelsky Construcții Feroviare SRL, au inițiat
și constituit un grup infracțional organizat. Acesta ar avut drept scop
obținerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din
fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului
Transporturilor (Compania Națională de Căi Ferate și CNADNR), pentru
organizarea și derularea unor achiziții publice de lucrări de infrastructură
feroviară și rutieră.
SC Baicons Impex SRL, firmă din sfera de influență a lui Baicu, a primit de-a lungul timpului circa 30 de contracte publice în valoare de 5,7 milioane euro, după cum se arăta în raportul Corpului de Control al prim-ministrului din 2016.
La CFR au existat 5 studii
inutile, care au costat 1,7 milioane lei.
Patroni anchetați penal
Firma Metabet CF SA, care a
primit cel mai mare contract dintre cele enumerate anterior, este patronată de un om de afaceri condamnat
penal, Constantin Pănescu. Patronul firmei a fost condamnat la trei ani cu
suspendare, neexecutarea pedepsei fiind datorată ”vârstei”, a ”prezenței la
termenele de judecată” și a faptului că ”provine dintr-o familie organizată”.
Dosarul a fost instrumentat de procurorul Doru Țuluș care l-a trimis în judecată pe omul de afaceri pentru o pagubă de 14.000 de euro, bani pe care, de altfel, Pănescu i-a restituit în timpul procesului.
Potrivit datelor de la dosar,
”inculpatul PĂNESCU CONSTANTIN, în perioada 2010-2014, în baza aceleiaşi
rezoluţii infracţionale, în calitate de administrator al SC ALCADIBO TRADING SA
şi SC METABET CF SA, a înregistrat, în documentele financiar-contabile şi în
documentele justificative fiscale, operaţiuni nereale, de achiziţii de bunuri
(bitum rutier) de pe teritoriul naţional, de la societăţi comerciale cu
comportament de tip „fantomă”, controlate de acelaşi grup de persoane, în acest
fel sustrăgându-se de la plata TVA, aferentă achiziţiilor nereale, în cuantum
de 3.217.037 lei şi a impozitului pe profit, aferent cheltuielilor nereale, în
cuantum de 2.144.691 lei, iar, în scopul disimulării provenienţei, circuitului
şi proprietăţii asupra sumelor de bani, în cuantum total de 13.404.324 lei,
obţinute din aceste activităţi ilicite, ele au fost transferate, prin mai multe
circuite fiscale frauduloase (care au presupus transferuri succesive, prin
societăţi cu comportament de tip „fantomă”), până la retragerea lor, în
numerar, din societăţile cu acelaşi tip de comportament, care au închis
circuitele financiare”, arată procurorii.
În primă instanță, Pănescu a
fost condamnat la trei ani cu suspendare, suspendarea executării pedepsei fiind
datorată faptului că omul de afaceri a a avut o ”conduita exemplară înainte de
săvârşirea faptelor, o vârstă destul de înaintată, persoane cu domicilii
stabile şi care provin din familii organizate”.
Milioane pentru iarba crescută
pe șinele CFR
Firma Diatours, care primește
milioane pentru tăierea vegetației de pe șine are și contractul de curățenie în
stațiile CFR. Firma este deținută și administrată de Vasile Onigaş, unul dintre
apropiații lui Macarie Moldovan, fost director general adjunct al CFR. Acesta
este fratele liderului PSD de Bistrița, Radu Moldovan.
În 2015, Compania Naţională de
Căi Ferate CFR SA a atribuit firmelor Clean Activ Prest și Diatours SRL
Bistriţa contractul deratizare şi dezinsecţie în 194 de locaţii aflate pe raza
Sucursalei Regionalei Căi Ferate Constanţa (staţii CF, districte L şi SCB,
magazii, cabine, peroane, platforme). Clean Activ Prest, firma cu care cei de
la Diatours au lucrat, este controlată de Cornel Ciocan, nașul de cununie al
cuplului Andra și Cătălin Măruță. Nașul celor două vedete a fost condamnat la cinci ani de închisoare pentru
evaziune fiscală, fals și uz de fals în formă continuată. El și fratele său,
deputatul Dan Ciocan, fac legea în organizația PSD Olt, fiind descriși de presa
locală drept baronii județului.
Articolul Regionala CFR Cluj va sparge peste 21 de milioane ca să taie iarba dintre șine apare prima dată în Ziar Gazeta de Cluj.