Cele mai recente date oficiale ale Institutului Național de Statistică arată că Sibiul a fost vizitat în perioada Târgului de Crăciun de peste 90.000 de turiști, un record în istoria evenimentului din Piața Mare. Organizatorii spun că edițiile următoare se vor concentra pe atragerea de turiști străini și că foarte probabil, începând cu ediția din 2020, târgul se va extinde în zona Pieței Mici sau a Bulevardului Bălcescu, o decizie în acest sens urmând a fi luată în perioada următoare.
Datele Institutului Național de Statistică arată că în lunile noiembrie și decembrie județul Sibiu a fost vizitat puțin peste 94.000 de turiști, Târgul de Crăciun fiind în această perioadă principalul eveniment promovat și organizat. Datele arată o creștere simțitoare anual, de la 88.000 de turiști în 2016, 89.000 de în 2017 și tot cam atâția în 2018. În comparație, alte județe din Regiunea Centru au înregistrat 77.000 de turiști în această perioadă – Mureșul, 23.000 județul Alba și peste 210.000 județul Brașov.
Cât privește înnoptările, Sibiul a depășit în noiembrie și decembrie 151.000, majoritatea hotelurilor și pensiunilor fiind rezervate complet. Creșterea este cu aproape zece mii în comparație cu anul anterior și cu peste 20.000 în comparație cu anul 2016.
Organizatorii spun că văd în continuare posibilitatea atragerii de noi turiști, motiv pentru care oferta se va diversifica și rafina în anii următori.
”Loc de creștere mai este. Încă de începutul lui rolul Târgului de Crăciun a fost să creeze ceva nou și să atragă turiști într-o perioadă considerată moartă din punct de vedere turistic. Amintiți-vă cum arăta Piața Mare înainte. Așa a fost gândit de la bun început și asta își propune să facă în continuare. Practic, am pornit de la zero și orice creștere a numărului de turiști este un plus pentru oraș. Pe de altă parte, dacă ne uităm la cât de înghesuite sunt unele seri de târg, în special cele de week-end, putem spune că simțim că ne apropiem de maxim. Ce s-a mai întâmplat anul acesta și nu ne așteptam este o creștere a turismului de zi, am văzut autocare din zona Moldovei sau din orașe din Muntenia venite special pentru târg. Acestea nu apar în statistici”, a explicat pentru Turnul Sfatului, Andrei Drăgan, organizatorul Târgului de Crăciun.
Primăria Sibiu a alocat în 2019 suma de 100.000 de lei pentru organizarea târgului, ceea ce înseamnă aproape un leu cheltuit pentru atragerea unui turist, însă sumele pe care turiștii le lasă în oraș sunt mult mai mari.
Cele mai citite articole
Primarul Astrid Fodor spune că vede în organizarea târgului un bun exemplu de funcționare a parteneriatului public-privat, din care toată lumea are de câștigat.
“Târgul de Crăciun a devenit parte din brand-ul Sibiului, fiind unul dintre evenimentele noastre cu tradiție, foarte bine organizat și apreciat de public. Faptul că Sibiul are un al doilea sezon turistic de vârf se datorează în bună parte Târgului de Crăciun care atrage în perioada sărbătorilor de iarnă un număr tot mai mare de vizitatori și, implicit, vizibilitate pentru oraș. Târgul este dovada că un eveniment organizat serios, cu creativitate, este un atu nu numai pentru agenda culturală a orașului prin care Primăria Sibiu sprijină financiar programul cultural al Târgului, ci este un plus și un punct de atracție turistică pentru oraș, un efect pozitiv pentru Horeca locală fiind ocuparea în proporție de aproape 100% a locurilor de cazare în preajma sărbătorilor de iarnă. Nu în ultimul rând, prin prisma Târgului de Crăciun, Sibiul turistic a apărut în publicații internaționale de prestigiu, devenind astfel și mai vizibil datorită acestui eveniment care oferă sibienilor și turiștilor nu doar spectacol și distracție, ci o experiență completă. Parteneriatul dintre public și privat este foarte bine oglindit de acest eveniment și de aceea îl apreciez și îi încurajez pe organizatori să continue să dezvolte proiectul”, a declarat pentru Turnul Sfatului, Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.
Pentru ediția din acest an organizatorii anunță că se vor concentra pe atragerea de turiști străini, în timp ce numărul evenimentelor va crește, acoperind noi zone ale centrului istoric.
”Considerăm că avem deja cel mai cunoscut și promovat târg de Crăciun din țară, motiv pentru care ne orientăm eforturile spre turiștii din străinătate, în special cei din Germania, Spania și Marea Britanie”, mai spune Andrei Drăgan. Cât privește noutățile ediției de la finalul lui 2020, ce se știe cu siguranță deocamdată este că va rămâne roata panoramică.
”Căutăm soluții viabile pentru extindere deoarece toată lumea a putut observa că pe alocuri devine foarte aglomerat. Explorăm variante prin care am putea ajunge în Piața Mică, Piața Huet sau pe Bulevardul Bălcescu, însă nu ne gândim doar să punem niște căsuțe în plus, vrem ca experiența oferită turiștilor să fie unitară, cei care ajung în Piața Mare să poate face o plimbare în plus până în Huet, spre exemplu. Nu vreau să se înțeleagă că vor fi căsuțe în plus, numărul lor și al expozanților rămâne același, vor fi regrupate și căutăm variante pentru a oferi experiențe noi”, concluzionează Andrei Drăgan.
Post-ul Târgul de Crăciun trece la nivelul următor: Mai mulți turiști străini, extindere în afara Pieței Mari apare prima dată în Turnul Sfatului Online.