Odată ce ai pus pe picioare propria afacere iar lucrurile au început să meargă, este momentul să faci pasul următor: să începi să te dezvolți, pentru că doar așa poți rezista pe piață. Din experiența unor antreprenori de succes, care au fost și ei la rândul lor în situația ta, am selectat câteva sfaturi despre dezvoltarea afacerii, pe care ți le prezentăm în continuare.
Reinvestește din profit
Când firma ta a început să facă profit, nu te grăbi să pui toți banii deoparte și să te bucuri că ai reușit. Poate fi o bucurie de scurtă durată. Profitul trebuie reinvestit, dacă nu în totalitate, măcar parțial, pentru că reprezintă cea mai bună sursă de finanțare. Nu trebuie să restitui suma reinvestită și nici să plătești dobânzi, iar dacă investești cu cap, banii se vor întoarce și îți vor aduce câștiguri mai mari. Astfel, reinvestind permanent o parte din profit, afacerea ta se va dezvolta rapid și va deveni tot mai profitabilă.
Vezi care sunt cele mai bune surse de finanțare
Profitul reinvestit nu este întotdeauna suficient pentru a demara un proiect amplu care să te ajute să te dezvolți. De aceea, uneori vei fi nevoit să apelezi și la alte surse de finanțare. Trebuie să fii permanent în căutarea unor astfel de surse care te pot ajuta să demarezi investiții importante și să nu ratezi niciodată ocazia când ți se ivește oportunitatea să obții o finanțare în condiții avantajoase. Spre exemplu, dacă ai o afacere în domeniul agricol, poți beneficia de un credit IFN acordat de Agricover, instituție specializată exclusiv pe finanțarea fermierilor. Alte surse importante de finanțare sunt creditele bancare, investitorii fondurile europene și alte finanțări nerambursabile.
Promovează-ți afacerea pe cât mai multe canale
Pentru a deveni cât mai cunoscut în domeniul în care activezi, trebuie să îți faci și reclamă, aspect care trebuie să te preocupe în mod deosebit. Prin urmare, trebuie să investești în publicitate și să îți promovezi produsele sau serviciile pe cât mai multe canale posibile. Ai nevoie de un site bine pus la punct, de materiale publicitare care să ajungă la cât mai mulți potențiali clienți, dar și de pagini active pe rețelele de socializare. Mediul online a devenit în ultimii ani cel mai important spațiu pentru promovare, așa că nu trebuie să neglijezi acest aspect.
Dezvoltă un program de fidelizare a clienților
Clienții sunt esențiali pentru succesul unei afaceri. De aceea, este important nu doar să-i atragi, ci să-i și păstrezi cât mai mult timp. Clienții mulțumiți vor atrage noi clienți, adresabilitatea va crește, iar afacerea va prospera. Pentru asta, trebuie să găsești cea mai potrivită formulă pentru fidelizarea clienților, iar în acest sens poți să apelezi la diferite soluții. Poți oferi carduri de loialitate, în baza cărora clienții fideli să beneficieze de discounturi, bonusuri pentru comenzile care depășesc un anumit prag, premii surpriză și multe alte oportunități.
Diversifică oferta
Dacă ai demarat afacerea bazându-te pe o anumită gamă de produse sau servicii, e bine să începi să-ți diversifici oferta pe măsură ce capeți experiență. Astfel, clienții vechi vor fi mulțumiți că au la dispoziție o gamă mai largă de produse sau servicii și totodată îți vei atrage noi clienți care nu erau interesați de ce ofereai până acum.
La toate acestea se adaugă și sfatul de a fi la curent permanent cu tot ceea ce se întâmplă pe piață pentru a descoperi la timp noi oportunități care să te ajute să-ți extinzi afacerea. Nu te aștepta ca toate acestea să se întâmple peste noapte, așa că trebuie să te mai înarmezi cu multă răbdare, iar rezultatele nu vor întârzia să apară.