Orice proprietate care se doreste sa fie scoasa la vanzare are nevoie de o evaluare pentru stabilirea valorii acesteia. In plus, in functie de suma incasata in schimbul acesteia si de raportul elaborat in urma evaluarii, se calculeaza si taxele si impozitele pe care proprietarii si vanzatorii trebuie sa le achite statului.
Asadar toate proprietatile imobiliare trebuie sa treaca printr-o astfel de evaluare, care ar trebui reinnoita la fiecare 5 ani, conform normelor legislative in vigoare.
Care este scopul evaluarii pentru impozitare?
Evaluarea pentru impozitare se realizeaza pentru toate tipurile de proprietati imobiliare, de la cele rezidentiale sau industriale, pana la spatiile de birouri sau comerciale, ori alte tipuri de spatii care gazduiesc oameni, animale, produse, instalatii sau materiale.
Principalul obiectiv al acestei evaluari este acela de a determina corect valoarea impozabila a proprietatilor imobiliare respective, altfel spus, de costul pentru inlocuirea cladirilor, fara a lua in considerare terenul pe care acestea se afla.
Cele mai citite articole
Aceste evaluari trebuie sa fie realizate de un evaluator autorizat, care va elabora un raport de evaluare. Obligatia care ii revine proprietarului, odata elaborat acest raport, este sa il reinnoiasc periodic, la 5 ani pentru persoane fizice si la 3 ani pentru persoane juridice.
Cum se realizeaza un raport de evaluare pentru impozit?
Important de mentionat este faptul ca cetatenii nu sunt obligati sa faca evaluare pentru impozitare pentru imobilele pe care le detin, aceasta fiind numai o optiune pentru cei care doresc sa beneficieze de cota de impozitare redusa pentru cladirile reevaluate, conform termenilor Codului fiscal.
Totusi, cei care aleg aceasta varianta trebuie sa apeleze la un expert evaluator, care detinte experienta si competentele necesare unei astfel de activitati. Acesta va elabora un raport de evaluare, pentru care sunt necesare documente precum actul de proprietate si planul de arhitectura al cladirii, documentele de identitate ale contribuabililor – cartea de identitate pentru persoanele fizice si certificatul de inregistrare la Registrul Comertului, la persoanele juridice – anul constructiei, imbunatatirile efectuate si ultima valoare de impozitare.
Cu ajutorul unei astfel de evaluari, cetatenii vor putea plati impozitul corect, bazat pe valoarea reala a cladirii, cu o cota de impozitare redusa.