Franele sunt, alaturi de anvelope, componente cheie pentru functionarea unei masini. Ele determina siguranta rutiera. Distanta de franare depinde direct de eficienta acestora.
Cat de des trebuie facuta inlocuirea discurilor de frana?
Uneori, totul se reduce la centimetri, asa ca franele trebuie sa functioneze intotdeauna corect si cu o eficienta maxima.
Totusi, de la bun inceput e bine sa stii ca discurile de frana nu se inlocuiesc la fel de des ca placutele de frana.
In medie, se considera ca este nevoie de discuri noi la fiecare doua schimbari de placute de frana. Cu toate aceste, este foarte important de tinut seama si de faptul ca nu se inlocuiesc niciodata discurile de frana fara a se inlocui si placutele de frana in acelasi timp. Desigur, inlocuim nu doar un singur disc frana. Intotdeauna se schimba ambele discuri aflate pe aceeasi axa!
In plus, dupa inlocuirea acestora, ar trebui sa se lase franele ca sa se „aseze” si sa nu fie suprasolicitate cu franari puternice si bruste. Orice sofer experimentat stie ca in primele zeci de kilometri dupa efectuarea inlocuirii discurilor este indicat sa se franeze cat mai usor cu putinta.
Ce trebuie sa mai afli despre uzura discului de frana
Discurile de frana se inlocuiesc in momentul cand devin prea subtiri. Fiecare producator are anumite indicatii extrem de clare in acest sens.
Nu este usor sa se verifice starea acestor componente auto fara niste unelte specializate si fara cunoasterea exacta a grosimii minim acceptate a discului de frana, dar daca mergi cu masina la service ti se vor da acolo indicatiile de care ai nevoie.
Primul semn de uzura este janta care apare in jurul perimetrului sau (mai exact, centrul discului se uzeaza si ramane peretele exterior).
Cele mai citite articole
Soferii incepatori ar trebui sa stie ca fiecare inlocuire a placutelor de frana sau chiar si o banala schimbare a unei roti la atelierul auto este o foarte buna ocazie pentru a verifica si starea discurilor de frana.
Daca un disc de frana este prea subtire se incalzeste mai repede, ceea ce implicit va reduce semnificativ si eficienta franarii. Plus ca este mult mai predispus la rupere. Un bun meserias de la un service auto va acorda atentie nu numai jantei, ci si aspectului general al scuturilor. Fiecare crapatura sau efectele vizibile ale deteriorarii termice face necesar ca respectivul disc de frana sa fie inlocuit.
Discurile crapate trebuie inlocuite chiar si daca, uneori, fisura pare sa fie doar o simpla zgarietura minora. Acelasi lucru este valabil si pentru discurile supraincalzite: cei care se pricep pot afla starea discurilor de frana inclusiv prin schimbarea neuniforma a culorii, lucru ce apare daca sunt corodate. In acest din urma caz, de vina este intreg etrierul de frana, deoarece coroziunea apare acolo unde placuta nu se freaca de disc.
Atentie la semnalele oferite de sistemul de franare!
Merita sa acorzi atentie oricaror simptome deranjante, precum ar fi: vibratiile la franare, vibratiile ale volan sau pulsatia pedalei de frana. Discurile de frana distorsionate, strambe sau chiar crapate pot fi de vina pentru aceste semnale.
Contrar aparentelor, nu este atat de greu de deteriorat un disc de frana. Este suficient sa se produca o racire rapida a discurilor incalzite foarte tare. De exemplu, conducand printr-o baltoaca adanca toamna tarziu sau chiar daca mergi la o spalatorie auto imediat dupa o plimbare cu masina in viteza, fara a da sansa sistemului de franare sa se raceasca treptat.
Asamblarea necorespunzatoare, inclusiv instalarea discurilor pe un butuc necuratat temeinic, poate conduce, de asemenea, la o deteriorare rapida a acestora. Discul de frana poate fi deformat si de o roata care nu este echilibrata corespunzator, motiv pentru care „bate” in timpul rularii pe drumurile publice.
Calitatea discurilor de frana conteaza
Nu merita sa economisesti bani cand vine vorba de discurile de frana. De fapt, e bine ca sa alegi cu intelepciune elementele intregului sistem de franare. Cu atat mai mult masinile scumpe nu ar trebui sa functioneze cu discuri mai putin rezistente, deoarece pur si simplu respectivele componente auto isi vor accelera uzura si nu vor fi la fel de eficiente ca un produs din clasa premium.
Produsele de calitare superioara sunt supuse unor teste mult mai stricte, desi trebuie retinut ca fiecare piesa auto disponibila spre vanzare in tara noastra trebuie obligatoriu ca sa indeplineasca standardele europene minime de siguranta in exploatare.
Cauti si tu niste discuri de frana bune? Le gasesti acum online, pe autoeco.ro!