Frâna cu disc este un sistem de frânare utilizat în mod normal pentru rotile vehiculului, în care o parte mobila (discul) în solidaritate cu roata rotativă este supusă frecării unor suprafeţe de frecare cu coeficient ridicat care exercita asupra lor o forţă suficientă pentru a transforma întreaga energie cinetică a vehiculului în mişcare, în căldură, până când se opreşte sau încetineşte, după caz. Mecanismul este similar în acest sens cu frâna cu tambur, cu diferenţa că suprafaţa de frânare este mai mică, dar evacuarea căldurii în mediu este mult mai bună, compensând cu mult suprafaţa de frânare mai mică. Atunci când aceste componente trebuie să fie înlocuite, este important să fie alese cele mai bune discuri de frână.
Istoria discurilor de frână
Iniţial, frânele cu disc au fost introduse în vehiculele sportive care necesitau o capacitate de frânare mai mare. Unele au fost plasate în interiorul vehiculului, lângă diferenţial, dar marea majoritate a celor actuale sunt plasate în interiorul roţilor. Cele poziţionate în interiorul vehiculului permit scăderea masei şi a căldurii transmise roţilor.
Frânele cu disc au fost introduse acum pe puntea faţă a aproape tuturor vehiculelor, deşi frânele cu tambur de pe puntea spate sunt încă utilizate în mașinile low budget, că o modalitate de a reduce costurile şi de a simplifica funcţionarea frânei de mână. Deoarece majoritatea efortului de frânare are loc pe puntea faţă, această soluţie oferă un compromis rezonabil între cost şi siguranţă. Indiferent de bugetul mașinii însă, este nevoie de cele mai bune plăcuțe de frână pentru ca mașina să funcționeze corect și pentru a obține siguranța de care ai nevoie.
Mecanism şi componente
Sistem de frânare cu un singur piston este unul dintre cele mai comune. Lichidul de frână circulă prin circuitul hidraulic până când pistonul este apăsat şi pickup-ul împins pe disc. Presiunea pe discul de preluare care se mişca cu pistonul, împinge plăcuța pe disc. Frecarea dintre plăcuțe şi disc încetineşte roata.
Există diferite tipuri de discuri de frână. Unele sunt din fontă, în timp ce altele sunt fabricate din oţel sau alte materiale mai inovatoare, cum ar fi materialele ceramice, pe de altă parte, unele sunt zgâriate la suprafaţă sau au găuri care trec prin ele. Acestea din urmă, numite discuri ventilate, ajuta la disiparea căldurii.
Poziţia de montare
Discurile de frână sunt de obicei montate în solidaritate cu butucul roţii, deşi într-un mod foarte minoritar unii producători au optat pentru monturi pe exteriorul jantei (perimetrul acesteia), această opţiune având numele de frâne perimetrale.
Plăcuțele sunt proiectate pentru a produce frecare ridicată cu discul. Materialul din care sunt compuse determina durată mare de utilizare, puterea de frânare şi comportamentul acesteia în condiţii nefavorabile. Acestea trebuie înlocuite în mod regulat.
Deteriorarea discului de frână
Discurile pot suferi diferite daune: ruginire, zgâriere, rupere şi cristalizare. Este foarte important ca discurile să fie înlocuite la timp, atunci când se deteriorează pentru a evita accidentele. Atunci când discurile sunt foarte deteriorate, ele nu mai pot asigura frânarea optimă la timp, de unde pot rezulta accidente grave.