3 lucruri pe care trebuie să le știi înainte de a-ți deschide un magazin online

de WTA.ro

Dacă ai un business și dorești să îl faci mai relevant, probabil că știi deja că mediul online este cel în care poți realiza cu ușurință acest lucru. Anul 2019 a adus o creștere de 20-22% a sectorului de e-commerce raportat la anul precedent, conform estimărilor făcute de Asociația Română a Magazinelor Online, iar pandemia din anul 2020 l-a propulsat chiar în topul industriilor profitabile. 

Doar în 2021, penetrarea pe piață este estimată să ajungă la 48%, depășind un procent de 56% în anii imediat următori, conform Statista.com.

O prezență online puternică, cu un magazin bine pus la punct poate plasa cu ușurință afacerea ta în topul preferințelor cumpărătorilor. Pentru aceasta însă, este bine să fii familiarizat cu toți pașii necesari, înainte de a-ți deschide un magazin online. 

Iată, mai jos, trei lucruri pe care trebuie să le știi în acest sens.

Conceptul afacerii

Chiar dacă pandemia a demonstrat, o dată în plus, că orice produs sau serviciu poate fi vândut online, trebuie să știi că ADN-ul afacerii, cel care a dat naștere business-ului și care te va ajuta să creezi un brand de succes și în online, este în primul rând conceptul.

Cu siguranță ai luat o decizie în urma unei analize a nevoilor pieței, sau ai ai avut o idee de afacere pornită de la o pasiune și ai dorit să o materializezi, atunci când te-ai decis să deschizi magazinul online.

Pentru a te diferenția însă, pe o piață atât de extinsă cum este cea a e-commerceului, trebuie să realizezi acest lucru fie prin specificul produselor, fie printr-un concept pe care nu l-ai mai regăsit în altă parte. O mai poți face și prin alegerea unei nișe foarte distincte, căreia să-i adaugi și valoare educațională prin oferirea de informații utile pentru consumator.  

Forma de autorizare a magazinului online

Pentru a putea comercializa produse sau servicii în mediul online, trebuie să ai stabilită o formă de organizare a afacerii. Pe termen lung nu vei putea vinde online ca persoană fizică, ci trebuie să ai înființată o firmă de tip SRL, SRL-D sau PFA.

Forma juridică pe care te hotărăști să o abordezi, atunci când înființezi o firmă pentru comerțul electronic, ar trebui să țină cont de dimensiunea afacerii, de tipul de produse pe care le comercializezi, dar și de numărul de angajați pe care preconizezi că îi vei avea. 

În acest sens, găsești în acest ghid pentru deschiderea unui magazin online, câteva din principalele avantaje și dezavantaje pe care le prezintă fiecare formă de autorizare în parte. 

Atenție însă, aspectul legat de forma de autorizare trebuie stabilit încă de la înființarea firmei, pentru că legile în vigoare te obligă să ai datele de înregistrare ale firmei, obținute de la Registrul Comerțului, publicate pe magazinul online. 

Mai mult, dacă activitatea principală a societății este comerțul online, adică firma e înființată special în acest scop, în actul constitutiv al firmei trebuie trecut și codul CAEN 4791, ca obiect principal de activitate. 

Bugetul pe care îl aloci afacerii online

În funcție de strategia și obiectivele tale de business, trebuie să ai în vedere de la început investiția pe care o aloci afacerii online. De exemplu, dacă ai un magazin pe care îl pornești de la zero, cu bugetul propriu sau acordat în baza unui credit bancar, trebuie să ai în vedere, în principal, un segment de nișă de public. 

Poți ținti, în schimb, spre o poziție de tip ”challenger”, imediat după cea a liderului de piață, dacă intri pe o piață diferită decât cea pe care ai activat până în prezent, cu o strategie adaptată corespunzător și cu investiții ce provin din rulajele curente.

Bugetele cele mai relevante vor fi cel pentru Marketing, dar și cel necesar înființării magazinului online. Pentru bugetul alocat Marketingului online, trebuie să ai în vedere principalele obiective de business. De exemplu, dacă dorești să atingi notorietatea imediată, să mărești valoarea de comandă medie sau traficul în magazin. În funcție de ceea ce urmărești pe termen scurt, mediu sau lung, le vei putea ajusta în consecință.

În ceea ce privește înființarea magazinului online propriu-zis, trebuie să ai în vedere alegerea platformei e-commerce cea mai potrivită tipului de produse sau servicii oferite, dar și funcționalitățile pe care aceasta le pune la dispoziție. 

E important ca, pe lângă produse, în platformă să fie integrate: un soft de gestiune pentru stocuri și comenzi, procesatoarele de plăți, instrumentele de marketing, și toate acele informații care conving clienții să cumpere, simplifică procesul de vânzare și în final ajută la creșterea afacerii. 

Poți opta, în acest sens, pentru o platformă de tip SaaS (Software as a Service), pentru care plătești lunar un abonament în funcție de funcționalitățile și serviciile adăugate în timp, și care îți permite astfel să economisești bani. 

În plus, în buget trebuie să ai în vedere și furnizorii de servicii, cum sunt cei de plăți sau firmele de curierat cu care vei colabora.

La ora actuală în lume există peste 20 de milioane de site-uri de e-commerce, o cifră impresionantă. Pentru ca firma ta să fie relevantă, trebuie să ”impresionezi” la rândul tău prin intermediul magazinului online. Asigură-te că știi încă de la început, înainte de a deschide un magazin online, cele mai importante aspecte care te vor diferenția pe piață și vor face ca business-ul tău să fie relevant. 

Te-ar putea interesa