Fiecare dimensiune a anvelopei are un indice de capacitate de încărcare definit. Valoarea acestui indice este strict definită de organizațiile tehnice care grupează producătorii de anvelope, precum ETRTO (Organizația Tehnică Europeană a Anvelopei și Jantei).
Anvelopele ranforsate sunt potrivite pentru sarcini și presiuni mai mari decât pentru versiunea standard a unei dimensiuni date. Acestea sunt proiectate, atunci când natura utilizării anvelopei necesită o capacitate de încărcare mai mare decât capacitatea de încărcare standard.
Marcarea anvelopelor ranforsate
Modelele de anvelope ranforsate poartă următoarele marcaje:
- marcajul de tip EXL, RFD sau RF sunt mai rar utilizate.
- marcajul XL – în prezent este marcajul cel mai popular și înlocuiește abrevierile care funcționau în cadrele gamelor introduse pe piață, în urmă cu câțiva ani.
- marcajul EXTRA LOAD (XL) este destinat vehiculelor grele sau celor echipate cu un motor puternic.
Care este diferența dintre o anvelopă ranforsată și o anvelopă standard?
Anvelopele cu o capacitate de încărcare de bază, pentru o dimensiune dată sunt definite ca SL (încărcare standard). Diferența dintre anvelopele ranforsate și SL este că anvelopa XL, pe lângă îndeplinirea cerințelor standard pentru o dimensiune dată, oferă posibilitatea utilizării unei presiuni mai mari și, prin urmare, are o capacitate de încărcare crescută.
Din exterior, anvelopele XL și standard nu diferă. Diferențele sunt ascunse în interior. O astfel de diferență implică utilizarea unor materiale mai rezistente, întărirea elementelor de bază ale anvelopei sau utilizarea unor elemente suplimentare.
Avantajele anvelopelor ranforsate XL
- capacitatea lor de încărcare crescută:
- durabilitatea anvelopelor armate este mai bună decât cea a anvelopelor standard. Anvelopele XL permit parcurgerea a mai multor kilometri fără deteriorarea internă rezultată din utilizarea lor, chiar și în cazul utilizării intensive, cu condiția respectării presiunii recomandate de producătorul vehiculului.
- ranforsarea anvelopei permite o rezistență mai bună la daunele mecanice cauzate, de exemplu, atunci când vehiculul lovește brusc o bordură.
- tracțiune și aderență mai bune a anvelopelor. Rigiditatea mai mare a anvelopelor asigură o bună stabilitate, un comportament mai bun la virare, un răspuns mai rapid la virare, un transfer mai eficient al puterii de la vehicul la șosea și o rezistență crescută la suprasarcină (accelerație, frânare, forță centrifugă în viraje).
Dezavantajele anvelopelor ranforsate XL
Cele mai caracteristice dezavantaje ale anvelopelor ranforsate sunt:
- nivelul de zgomot mai ridicat. Cerințele de zgomot pentru anvelopele ranforsate la momentul aprobării le permit să genereze cu 1 dB mai mult zgomot decât anvelopele normale.
- armăturile din oţel utilizate pot fi asociate cu o creștere a grosimii fantei (sub banda de rulare), care poate – la rândul său – crește rezistența la rulare și, prin urmare, consumul de combustibil.
- Armăturile sunt de obicei asociate cu o creștere a greutății anvelopelor, ceea ce contribuie și la creșterea consumului de combustibil.
Când se recomandă achiziţionarea anvelopelor ranforsate?
- dacă se conduce adesea cu o sarcină grea: utilizarea lor poate avea o influență pozitivă asupra duratei de viață a tuturor anvelopelor;
- dacă se deține o mașină cu un motor de mare putere: se va câștiga o stabilitate mai mare în viraje și reacții mai bune la accelerație și frânare, la viteză mare.