Te gândești la înființarea unei firmei sau tocmai ai primit actele pentru noua ta companie și vrei ca totul să meargă perfect? În cazul acesta, pe lângă procesele decizionale la care te-ai gândit deja, cel mai bine ar fi să începi prin a stabili organigrama. Chiar dacă este vorba despre o companie mică, la început de drum, aceasta va ajuta foarte mult la buna desfășurare a lucrurilor.
În continuare, îți vom prezenta pe scurt ce este organigrama, care este importanța ei și cum respectarea acesteia te va ajuta cât mai mult.
Ce este organigrama
Organigrama poate fi considerată un sistem intern de organizare a companiei, folosit pentru ca aceasta să funcționeze în cele mai bune condiții. Ce presupune? Este o schemă, practic o scară ierarhică, folosită pentru a organiza angajații în departamente și în funcție de responsabilități. De asemenea, se utilizează alături de fișele posturilor angajaților.
Astfel, organigrama te ajută să iei cele mai bune decizii, să cunoști situația companiei și felul în care se organizează angajații și cum răspund în mod ierarhic. Vei putea să delegi sarcini, să implementezi diverse planuri și să aloci eficient resursele către echipa ta. De asemenea, organigrama poate fi folosită și pentru a estima ce resurse sunt necesare pentru a-ți crește business-ul.
Câte tipuri de organigrame există
Este bine de știut că, pentru funcționarea eficientă a unei companii, trebuie aleasă organigrama cea mai potrivită. Astfel, există mai multe tipuri de organigrame și trebuie să o alegi pe cea corectă în funcție de dimensiunea afacerii și structura organizatorică.
Cea mai cunoscută și utilizată organigramă este cea verticală, de tip piramidă. Aceasta se folosește în special în companii cu multe structuri ierarhice. În vârful piramidei se află de obicei managerul general, apoi imediat dedesubt (pe al doilea nivel) managerii de departament, pe al treilea nivel regăsindu-se membrii departamentelor.
O altă formă de organigramă este cea orizontală, care se citește de la stânga la dreapta. Este recomandată companiilor care nu au mulți angajați, astfel că nu sunt poziții de middle management. Angajații sunt subordonați direct persoanei care are cel mai mare grad de autoritate din companie.
Mai există și organigrama de tip matrice, care este o combinație între cele două deja amintite. Aceasta este recunoscută pentru că pune accent pe relaționarea dintre membri, iar împărțirea se face la nivel de departament, nu de angajați. Astfel, acest tip de organigramă este folosit cu precădere de către companiile care au o activitate complexă, care desfășoară proiecte ce presupun implicarea unilaterală a membrilor.
Organigrama este simplu de realizat
Bineînțeles, trebuie să menționăm și cât de simplu este să realizezi o organigramă. Deși, la prima vedere, lucrurile sunt complicate, în realitate nu ai nevoie de cunoștințe avansate pentru a realiza organigrama companiei tale. Trebuie doar să respecți câțiva pași.
În primul rând, fă o listă cu toți angajații din companie. Este important ca pentru fiecare să ai și fișa posturilor, pentru a-ți fi mult mai ușor și pentru a ști care sunt sarcinile și obiectivele fiecărui angajat.
Apoi, alege tipul de organigramă care se potrivește afacerii tale. În cazul unei afaceri de mici dimensiuni, optează pentru o organigramă orizontală. Pentru o afacere de dimensiune medie, ia în calcul o organigramă verticală. Nu în ultimul rând, companiile mari vor apela la o organigramă de tip matrice, pentru a reda în mod clar structura acestora.
După ce ai stabilit tipul de organigramă care se potrivește cel mai bine, a sosit momentul realizării propriu-zise a acesteia.
Așadar, pentru buna funcționare a companiei este necesară realizarea și implementarea unei organigrame potrivite tipului de firmă pe care o deții. Ține cont de cele prezentate și vei putea ști exact cum merg lucrurile în companie și ce poți ajusta, pe baza organigramei. Sursa foto: Shutterstock