Cum s-au descurcat unele primării din Dolj cu criza și pandemia

de WTA.ro

Criza și pandemia la unele primării din Dolj. După ce am aflat ce măsuri au luat Consiliul Județean (CJ) Dolj, Primăria Craiova și instituțiile și societățile din subordinea acestora, în contextul actual al pandemiei de COVID-19 și al crizei economice care se întrevede, GdS și-a îndreptat atenția și spre primăriile din Dolj.

Așa cum am prezentat în articolul din ediția de ieri – „Bugetarii din Dolj se țin bine în timp de pandemie“, la nivelul funcționarilor din Primăria Craiova și de la CJ Dolj nu s-a pus problema șomajului tehnic. La Primăria Municipiului Craiova se lucrează chiar cu jumătate din salariați (279), restul angajaților aflându-se în concedii de odihnă (262). Și Consiliul Județean și-a ținut toți oamenii în activitate, până la „finalizarea prevederilor legale în domeniu“, la această măsură recurgând și instituțiile din subordine.

Nici primăriile din Dolj contactate de GdS nu au ales alte măsuri. Unele au spus însă că au bani suficienți pentru a-și ține angajații la serviciu, altele, deși s-au plâns de buget, au precizat că au oameni puțini și nu pot renunța la ei în această perioadă a stării de urgență.

Criza și pandemia. Primarul din Băilești: Nu sunt probleme cu salariile la primărie

Unul dintre municipiile din Dolj, Băilești, nu ar avea probleme cu banii. Așa că nu s-a pus problema șomajului tehnic printre angajații primăriei. Mai mult, edilul Costel Pistriţu (foto sus) susține că are puțini salariați, cu puțin peste jumătate din organigramă, și are nevoie de toți pentru că se lucrează la proiecte cu fonduri europene.

„Deocamdată, nu sunt probleme cu banii. Şi aşa, noi suntem la jumătate cu organigrama. Am 117 posturi în organigramă şi sunt ocupate doar 69. În această perioadă, lucrăm la proiectele europene. Începând cu 15 mai, putem să depunem proiecte de finanţare pe POIM (Programul Operaţional de Infrastructură Mare) pentru a putea dota spitalul din localitate. Vrem să cerem 1,5-1,8 milioane de euro.

Am alocat şi de la primărie 300.000 de lei pentru spital. Unitatea de la noi este spital-suport în lupta împotriva COVID-19. Noi suntem pregătiţi, dar deocamdată nu avem pacienţi, pentru că zona noastră a fost mai ferită de pandemie. De asemenea, suntem în procedura de licitaţie pentru achiziţia unui al doilea aparat de ventilaţie pe fonduri UE, pe un proiect în colaborare cu Bulgaria“, a afirmat Costel Pistrițu.

În ceea ce priveşte încasările la bugetul local, primarul susține că „stăm destul de bine, oamenii au fost învăţaţi să plătească taxele și impozitele“. „Nu sunt probleme cu salariile la primărie. O parte din salariaţi au fost în concediul de odihnă rămas din 2019, i-am rugat să şi-l ia înainte de Paşte. Avem şi un credit bancar la care, la nevoie, putem apela pentru confinanţarea proiectelor pe fonduri UE“, a explicat edilul din Băilești.

Criza și pandemia la unele primării din Dolj. Orașele așteaptă rectificarea bugetară

Nici la nivelul orașelor din Dolj nu s-a pus problema șomajului tehnic. Nu ar fi posibil, spun edilii, pentru că au o mână de angajați. Au însă ceva probleme cu banii, bugetul de anul acesta fiind mai mic decât cel de anul trecut. În plus, nici oamenii nu s-au mai grăbit să achite taxele și impozitele datorate, având în vedere că termenul de plată s-a prorogat. De aceea, speră să mai primească ceva bani la rectificarea bugetară.

Adrian Glăvan, primarul oraşului Bechet
Adrian Glăvan, primarul oraşului Bechet

„La noi nu cred că se poate pune problema de șomaj tehnic, pentru că suntem puțini. În primărie sunt 23 de angajați cu tot cu mine, iar în total, cu cei din exterior, am fi 42. I-am lăsat, pe cei care au dorit, să intre în concediu de odihnă, unii mai aveau zile de anul trecut, dar, în rest, am fost la muncă. S-au întors unii, au plecat alții, dar activitatea primăriei a mers mai departe.

Nu-i puteam lăsa pe dinafară pe oamenii care aveau nevoie de adeverințe, de alte acte de la primărie. Au cerut adeverințe pentru APIA, a fost «Programul tomata», ba au cerut și adeverințe pentru a se putea deplasa la magazin sau la medic. Sunt oameni în vârstă, unii nu știau cum să le completeze, așa că i-am ajutat pe toți cum am putut.

Am avut program și în weekenduri la primărie, tot pentru a veni în sprijinul oamenilor. Nu s-a putut lucra nici de acasă, pentru că toate documentele, toată arhiva este la primărie. În ceea ce privește banii, bugetul de anul acesta este mai mic decât cel de anul trecut, iar cheltuielile sunt aceleași, chiar mai mari. Nu știu ce vom face, așteptăm rectificarea bugetară“, a spus Adrian Glăvan, primarul orașului Bechet.

„Nu vom mai avea încasări la buget ca anul trecut“

Nicolae Tutunaru, primarul orașului Segarcea
Nicolae Tutunaru, primarul orașului Segarcea

Și la Segarcea se așteaptă bani de la guvern. „Avem foarte multe proiecte cu fonduri UE, avem bani şi de cofinanţări. Sperăm să primim bani şi de la guvern, pentru combaterea acestei pandemii. Nu avem probleme cu banii, nu avem oameni trimişi în şomaj tehnic.

Cu siguranţă, nu vom mai avea însă încasări la buget ca anul trecut. Prelungindu-se perioada în care se poate plăti, oamenii vor amâna să plătească impozitele“, a afirmat și edilul din Segarcea, Nicolae Tutunaru.

Criza și pandemia la unele primării din Dolj. Cârcea nu se plânge de bani

Trecând la comunele din jurul Craiovei, Cârcea pare să se țină cel mai bine din punct de vedere al bugetului.

Primarul din Cârcea, Valerică Pupăză
Primarul din Cârcea, Valerică Pupăză

„Noi nu avem probleme cu banii, așa că nu aveam de ce să trimitem oamenii în șomaj tehnic. Și nici nu am avea pe cine, că sunt doar 19 funcționari publici cu toții. O persoană a solicitat zile libere pentru supravegherea copiilor, potrivit legii, un alt salariat este în concediu de odihnă, dar va reveni. Am redus la două ore programul de lucru cu publicul, dar activitatea primăriei continuă normal, toți angajații sunt la serviciu“, susține Valerică Pupăză, primarul comunei Cârcea.

Și la Malu Mare funcționarii de la primărie au rămas pe poziții. Nici aici nu s-ar putea vorbi de șomaj tehnic, susține edilul, pentru că sunt puțini angajați în organigrama primăriei. „Ne-am adaptat la situația actuală, am redus programul cu publicul la primărie, eliberăm documentele solicitate la ușă. Însă nu avem la cine să renunțăm în perioada asta, suntem puțini în organigramă, funcționăm deja pe minim. Au mai intrat unii în concediu de odihnă, era dreptul lor, dar nu se poate vorbi de șomaj tehnic.

Primarul din Malu Mare, Ilie Dodocioiu
Primarul din Malu Mare, Ilie Dodocioiu

Nu știu cum s-a procedat la alte primării, dar la noi avem câte un om la Juridic, la Contabilitate, la Resurse Umane, la Registrul Agricol, dacă pleacă ce facem? Ne-am ocupat de igienizări, am dat cu dezinfectant, am luat măsuri împotriva coronavirusului.

Legat de criza economică la care vă referiți și la posibilitatea de a face economii la buget, nu puteam apela la trimiterea oamenilor în șomaj tehnic. Și așa suntem puțini“, a afirmat Ilie Dodocioiu, primarul comunei Malu Mare.

Te-ar putea interesa